Als je wilt bekijken waar we overal zijn geweest, klik dan hier.  Het tekentje naast de positiepijl op (-) klikken voor alle posities.

Jos en Marja

Al jaren lang hebben we ideeën gehad en plannen gemaakt om een wereldreis te maken. Vanaf 2008 hebben we er meer inhoud aan gegeven en besloten we, dat in het jaar wanneer we 60 worden, de reis te gaan starten. Dat werd het jaar 2013. De reis moest ook nog te combineren zijn met het werk dus besloten we elk jaar twee tot drie maanden op reis te gaan en de auto dan voor de rest van het jaar in een stalling onder te brengen. Het plan was eerst om met onze oude Defender met daktent deze reis te maken maar uit veiligheidsredenen hebben we toch besloten met een nieuwe Landrover Defender met een opsteldak deze reis te maken.

De route waar we uiteindelijk voor kozen hebben is dat we eerst door Zuid-Amerika en Noord Amerika zouden reizen, dan de auto weer naar Europa te verschepen en vandaar via Oost Europa naar de Arabische landen en afsluitend door naar Afrika.

In november 2013 hebben we de Defender verscheept naar Suriname en vandaar begon de reis..

Reisjaar 2020

Ons oorspronkelijk  plan was om onze wereldreis beginnen in Europa dan via het Midden-Oosten  naar Afrika te reizen. Door de oorlog in Syrië en IS werd ons afgeraden door Egypte en Sudan te reizen en bleek dat het later ook niet meer mogelijk was om met een 4×4 auto door deze landen te reizen.

Nu bleek dat Djoser dit jaar een reis aanbod om met een 4×4 door Sudan te reizen in combinatie met Egypte. Deze reis hebben we in Februari gemaakt. eerst een goede week door Egypte gereisd waar we de bekende plekken hebben bezocht. Aansluitend zijn we met Land Cruisers  door de Nubische woestijn gereisd waar we veel nog onbekende archeologische sites hebben bezocht.

Het bleek zo ongeveer de laatste reis die nog te maken was ivm. Corona. We hadden voor het eind van het jaar ook een reis geboekt naar de Antarctica en de South-Georgia eilanden maar deze werd helaas afgezegd.

Reisjaar 2019

Omdat de Defender weer terug is in Berlijn konden we eindelijk een belofte inlossen namelijk een oud collega bezoeken die met vrouw en kinderen een aantal jaren geleden is geëmigreerd naar Nieuw Zeeland. We huren er een grote camper, bezoeken de familie en maken aansluitend een drie weekse tour over het Noordelijke en het Zuidelijke eiland.

Reisjaar 2018

In juni worden Marja en ik door neef Henry afgehaald van het vliegveld in Edmonton, we verblijven er een paar dagen en helpen op de boerderij. We vertrekken voor een kleine trip naar Jasper NP en Banff NP om via Calgary en een Dinosaurus NP weer terug  te gaan naar Entwistle. Een paar dagen later vertrokken we over de “Alaska Highway”naar het noorden richting Yukon naar Whitehorse vandaar met een omweg via de “Damster Highway” bereiken we Dawson City, een goudgravers plaatsje.

We steken de Yukon river over en bereiken Alaska, Over de “Top of the World Highway” bereiken we het dorp Chicken. Bij Delta Junction nemen we de Richardson Highway tot Paxson en nemen daar de Denali Highway. We gaan verder naar Anchorage en Seward aan de kust. We nemen de Glenn en Tok Highway naar de grens met Canada.

We nemen de Haines Highway  en gaan in Haines met een veerboot naar Skagway. Dan over de BC Highway naar British Colombia waar een rondtour maken. We maken een oversteek naar Vancouver Island en eindigen de reis in Vancouver waar we de Defender afgeven in de haven voor de verscheping naar Europa.

Reisjaar 2017

In April zijn weer naar  Washington gevlogen. Het was nog fris in deze tijd van het jaar en vele campings waren nog niet open. de reis ging via Philadelpia, New York naar Long Island waar we langer verbleven om de autopapieren op te halen die we waren vergeten. Via Bosten en Maine bereiken we Canada.

In Canada waar we gevoelsmatig in een andere wereld terecht komen reisen we via New Brunswick naar Nova Scotia, daar nemen we de boot naar New Foundland.  Hoe verder we naar het noorden trokken hoe meer we in het winterweer terecht kwamen. Het landschap en de mensen maakten het meer dan goed. Verder over de St. Lawrence River naar Quebec om in Montreal de reis te beëindigen.

In oktober gaan Jochem en ik de Defender overbrengen van Montreal naar Edmonton, een trip van 3600 km die we in drie weken afleggen. We gaan naar Entwistle waar een neef van Marja woont en waar we de Defender voor de winter kunnen onderbrengen.

Reisjaar 2016

Na de grote problemen om de Defender uit Ecuador te krijgen waren we wel benieuwd hoe de invoer in de US zou verlopen. In juli konden we echter zonder problemen met de douane onze Defender  in Baltimore US uit de stalling halen. We zijn er een paar weken gebleven en hebben de staten Maryland en Pennsylvania bezocht, waar bij Gettysburg de beslissende slacht van de Amerikaanse burgeroorlog heeft plaatsgevonden bezocht. Door de hitte zijn we vervolgens in Virginia naar  de “Blue Ridge Mountians” gegaan en zijn daar wat langer gebleven en aansluitend zijn langs de kust naar Washington DC gegaan om de stad te bezichtigen.

Reisjaar 2015-2016

In december zijn we weer in Mendoza Argentina en gaan naar het noorden, vervolgen de weg nr. 40 Salta. Via “Paso de Jama in het noorden van Argentina bereiken we San Pedro de Atacama in Chili.

We boeken een meerdaagse tocht met een Land Cruiser door Bolivia. een adembenemende landschap, je waant je op een andere planeet. Na deze tour vertrekken we richting Peru.

Omdat we in 2004 Peru al hebben bezocht bezoeken we nu een ander deel van Peru bv. Cordillera Blanca, Canon del Pato, in het noorden aan de kust archeologische plaatsen bij Trujillo en in de Amazones bezoeken we Kuelap. Via een klein grensovergang in het oosten van Peru komen we in Ecuador.

In Ecuador zijn alle Zuid-Amerika elementen aanwezig, de Andes gebergte met hoge bergen en vulkanen er is woestijn er is tropische regenwoud en er zijn mooie stranden aan de kust. Op het eind van de reis boeken we nog een meerdaagse boottocht naar de Galapagos eilanden. Na veel problemen met de douane in Guayaquil is het toch uiteindelijk gelukt in april de Defender naar Baltimor in de US te verschepen

Reisjaar 2014-2015

In Uruguay starten we in december 2014 en halen de Defender uit de stalling en gaan naar Argentinia, via Buenos Aires gaat het over weg nr. 3 naar het zuiden langs de oostkust richting Patagonia onderweg bezoeken we het Parque Nacional Monte Leon. In Ushuaia ontmoeten we Kees en Corry die ons deze reis tot Mendoza begeleiden. Over de beroemde weg nr. 40 gaan we aan de voet van de Andes gebergte richting het noorden. Onderweg steken we meerdere keren de grens over met Chili (Parc Nacional Torre del Paine). Aan de Chileense kant van de Andes gebergte is het regenwoud, besneeuwde bergtoppen en gletsjers en aan de Argentijnse kant woestijn en een vulkaan landschap. In Mendoza nemen we afscheid van onze vrienden en gaan wij later met de bus van Mendoza naar Santiago de Chili en vliegen vandaar terug naar huis.

In september gaan Jochem en ik voor twee weken naar Argentina omdat de Defender  het land uit moet ivm. een verlopen permit. Het is winter en er ligt veel sneeuw als we over “Paso de la Cumbre” naar Chili gaan. In chili gaan we richting het noorden en verblijven we in La Serena waar we een zware aardbeving meemaken en verder naar het noorden een bloeiende bloemenzee in de woestijn. We gaan weer terug naar Argentina met een nieuwe permit.

Reisjaar 2013-2014

We beginnen in december de reis in Paramaribo Suriname en kunnen bij Nicki die de verscheping heeft georganiseerd overnachten. We reizen  naar het westen naar Nieuw Nickerie dan naar het zuiden naar het Bronspark aan het Brokopondo meer om daarna Suriname te verlaten via Frans-Guyana.

In Frans-Guyana blijven we langs de kust, bezoeken Kourou met het Space museum van de ESA, de Europese ruimtevaartorganisatie en de hoofdstad Cayanne. Vandaar naar de grens met Brazilië.

Met een eenvoudige veerboot over de rivier Olapoque bereiken we Brazilië via het regenwoud steken we de Amazone over en gaan langs de oostkust richting het zuiden. Via de provincies Para, Minas Gerias bereiken we Rio de Janeiro. Via de watervallen van “Foz do Iquacu” bereiken we Argentinië .

In Argentinie bezoeken we het nationaal park “Ibera Wetlands” en gaan daarna door de provincie La Pampa richting Uruquay

In Uruquay gaan we door het binnenland naar de kust waar we uiteindelijk in Punta del Este onze Defender in een stalling onderbrengen en we via Montevideo terugvliegen naar Berlijn.