20200129-DSC_2232

Sudan I Nubia 6e Cataract

Khartoum: 01.02.2020
De volgende morgen gaan we de brug over de Nijl over naar Dongola, een levendig stadje waar we een uurtje rond lopen over de markt.Na de koffie weer terug over het water op weg naar Oud Dongola.
Oud Dongola was eerst niet meer dan een fort maar later werden er huizen, paleizen en kerken gebouwd.
Het meeste is in de 14e eeuw door de Arabieren verwoest. Aan de rand, in de woestijn ligt de islamitische begraafplaats met enige grote eivormige koepelgraven
De dag is bijna ten einde en we rijden de woestijn in, in een mooie kom tussen de duinen is de plek waar we overnachten.
Zo ongeveer de mooiste plek om jarig te worden! Morgen word ik 66!

Onze attente Sjoerd wist dat ik jarig was dus mijn stoel was versierd en een klein cadeautje was er ook, daarvoor nog mijn dank.

De volgende stop is het dorp El- Kurru, hier waren de Koninklijke necropoli van de Nubische hoofdstad. er zijn nog enkele Pyramides en we konden in een graftombe afdalen. Ook hier ligt er alles open en bloot bij. Alleen een deel waar Amerikanen onderzoek hebben gedaan is afgesloten en voorzien van een dak.
Onderweg nog een kort bezoek aan het versteende woud, dan lunch in de stad Karima. We gaan naar de ruïnes van het Ghazali Klooster, hier waren nog niet zo lang geleden door Poolse archeologen opgravingen gedaan en voorzien van stenen met tekst. De meesten waren al weer kapot gemaakt, waarschijnlijk door de plaatselijke bewoners..
We overnachten 2 nachten in het meest luxueuze hotel op deze reis op een groot complex met restaurant, zwembad enz. Functioneert natuurlijk allemaal niet. Scheint gebouwd te zijn voor de militairen…
We eten s’avonds in het guesthouse waar onze crew is ondergebracht.
De andere morgen blijven we in de omgeving van Karima, eerst naar de ruïnes van Jebel Barkal.
Hier is een Italiaanse ploeg archeologen bezig met restauraties van een tombe.
We bezoeken ook het pyramide veld. Hier zijn de Amerikanen bezig met opgravingen. Dit kan alleen in de 4 wintermaanden omdat het daarna te heet wordt.
Op naar de Nijl, een boot zet ons over naar een klein eilandje waar we we lekker te eten krijgen. Ook hier neemt onze eigen crew alles mee.Daarna ontspannen we ons nog een beetje en gaan dan met een andere boot nog wat rond varen.

De dag loopt ten einde en we rijden weer naar Jebel Barkal, wie wil beklimt de Tafelberg om van daaraf de zonsondergang te bewonderen. Ik vind dat je het beneden net zo goed kan zien…of zelfs nog mooier…wij zien de zon achter een pyramide ondergaan

Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg, meer dan 500 km naar Meroe, eerst een gedeelte asfalt, maar dan gaan we van de weg af, off-road naar de Atrun krater. En dat was best een heel eind. In deze krater wonen nomaden die door verdamping zout en mineralen winnen.
Een heel arm en moeizaam bestaan.
De lunch wordt weer door onze kok verzorgd bij een “wegrestaurant “ In de middle of no where.
We komen eindelijk meer in de bewoonde wereld en het wordt drukker op de weg. Een korte stop voor een illegale tank beurt.
Kort voor zonsondergang komen dan bij de pyramides van Meroe.
Dit is niet zo ver van Khartoum en er komen dus meer Touristen. Het gehele komplex is voorzien van een hek en er is een nieuw entree gebouw met toiletten.
Wij kamperen hier net om de hoek. Het grootste deel van de groep gaat de pyramides bekijken, maar ik geloof het wel en ga naar het kamp waar onze chauffeurs druk bezig zijn de tentjes op te zetten. Dit omdat het al snel donker zal worden doen zij het deze keer voor ons. Als Jos dan terug komt is zijn bedje al gespreid..
Wie wil kan de volgende morgen nog een keer gaan kijken. Daarna met de auto naar het bezoekerscentrum dat aan de asfaltweg is gebouwd.
We gaan verder richting Naga. Er is geen behoefte nog weer een markt te bezoeken dus rijden we door en bezoeken eerst de leeuwen tempel. De lunch is daar vlakbij bij een schooltje waar ze een feest vieren met live muziek met de geluidsboxen op volle sterkte. Er wordt gedanst, een paar van ons doen mee.. gelukkig stoppen ze als wij gaan eten.
Verder naar de Tempel van Naga en de Romeinse kiosk.
Wat leuker was om te zien was de waterbron waar met een leren zak getrokken door twee ezels het water 80 meter uit de grond werd gehaald. Dit was de drinkplaats van de kuddes uit de omgeving.
Op naar onze laatste nacht (dachten we) in Sudan, weer in de tent, hoewel wij liever waren doorgereden naar Khartoum wat maar 140 km verder ligt…
We bedanken op deze avond onze crew voor hun goede verzorging en samen maken we er een beetje een bonte avond van.
De laatste morgen(dachten we) op tijd opstaan en naar Khartoum. Eerst naar het nationaal museum. Weer een museum waar aan alle kanten te zien is dat het geld ontbreekt. Achterstallig onderhoud en ook hier kennen ze geen poetsdoek..
Een korte boottocht naar het punt waar de witte en blauwe Nijl bij elkaar komen. Onderwijl eten we een broodje falafel.

Dan naar ons hotel om na twee dagen kamperen eindelijk een frisse douche te nemen. Een uurtje later dan weer op weg naar de dansende derwisjen

Ik houd dat voor gezien. Als ze terug zijn is er nog een uurtje tijd om de koffers te pakken voor we richting restaurant vertrekken om dan na het eten naar het vliegveld te gaan vanwaar we om 0.30 uur hopen te vertrekken.
Na een lekkere luxe maaltijd zijn we om half tien bij het vliegveld. Het is er niet zo groot dus de wachthal is buiten en je mag pas naar binnen als je vlucht klaar is om in te checken. Na een half uur kregen we te horen dat we minstens tot 12 uur moesten wachten voor we naar binnen mochten.
Verder geen informatie… om een lang verhaal kort te maken, onze gidsen naar het kantoor van Türkisch Airlines… komen terug, Vlucht gecanceld, we vliegen nu morgen om 12 uur. En omdat we toch onze hotelkamers nog hadden wij dus weer terug. Na een nacht lekker slapen in een goed bed en een lekker ontbijt weer naar het vliegveld. Hier was het lekker rustig en liep alles gesmeerd zodat we om 12 uur, nou ja drie kwartier later…
vertrokken naar Istanbul. Die avond waren we weer terug in Berlijn na een hele mooie en vooral in Sudan avontuurlijke vakantie.