001

Chili | Vina del Mar/Coquimbo

Mendoza: 19.09.2015

Met Jochem ben ik begin september voor twee weken naar Zuid-Amerika gereisd, we moesten met de Defender van Argentinië naar Chili omdat de tijdelijke visum van de auto na acht maanden was afgelopen.

Op de vlucht naar Santiago kregen we in het vliegtuig de informatie dat het slecht weer was boven het Andes gebergte

Op het vliegveld van Santiago werd ons daarna nog verteld dat de pas „Paso Cristo Redentor“ gesloten was door een sneeuwstorm.

Via deze pas moeten we over het Andes gebergte, ook kregen we hier de info dat bij Roos de bevalling was begonnen..

Van Santiago zijn we doorgevlogen naar Mandoza, bij het wijngoed Salentein zijn we drie nachten gebleven om beter weer af te wachten en kregen we daar de info dat Roos was bevallen van een zoon Alexander.

We hebben de auto klaargemaakt voor de trip en zijn vertrokken naar Chili.

Bij de grensovergang was er weer veel gedoe met de controle’s en formulieren, overtuigd dat we de formulieren goed hadden ingevuld en dat ze met alle stempels waren voorzien bleek dat toen we bij de auto terug kwamen er nog vier stempels ontbraken, dus weer op zoek naar personen die ons de nog ontbrekende stempels wilden geven.

Het weer op de pas was al een stuk beter maar er lag nog wel veel sneeuw en er was een harde koude wind. Op de hellingen waren skipistes en werd er aan beide kanten van de grens nog volop geskied.

In de namiddag kwamen we aan in de kustplaats „Vina del Mar“ de temperatuur was aangenaam en er werd nog gezwommen in de Pacific. Jochem had via Booking.com een mooi klein hotel geboekt „Residentie de Max Boutique Hotel“

Het hotel had maar 4 kamers en was net sinds vier maanden open, na aankomst werden we uitgenodigd door Max om een glaasje wijn te drinken omdat hij sinds die dag een vergunning had om alcohol te schenken in het hotel, het werd een gezellige avond met vrienden en bekenden van Max.

De volgende dag hebben we de stad bekeken en s’avonds op tijd naar bed om de volgende morgen vroeg op te staan voor een lange rit naar de plaats „La Serena“. Tegen de avond komen we in „La Sarena“ aan in het hotel “Primera Hacienda Hotel Boutique” we worden er hartelijk ontvangen door Roberto en Angelica. We wandelen s’avonds nog door het oude stadscentrum

We gaan vroeg op pad en rijden over de Pan-American Highway naar het noorden. Onderweg zien we een bijzonder natuurverschijnsel in de woestijn, het is bijna 18 jaar geleden jaar dat er hier in de woestijn een purperkleurig

bloementapijt te zien was met dank aan de orkaan Patricia. Die zorgde voor het eerst sinds lang voor regen in de woestijn, waardoor de bloemen tot bloei konden komen.

“Reserve  Pingüino de Humboldt“ dit natuurgebied ligt 125 km noordelijk van „La Serena“ het bestaat uit een eenzame rotskust met mooie kleine eilanden waar we veel dolfijnen, zeeleeuwen, pinguïns, pelikanen en andere zeevogels konden bewonderen.

De volgende dag bezoeken we de „Valle de Elqui“. In de woestijn  met kale bergen ligt een groen dal met veel fruitteelt er worden veel druiven verbouwd voor de wijn en Pisco. we bezoeken het plaatsje Pisco Elqui en een wijngoed waar we lekkere wijnen proeven.

Op de laatste avond in het hotel drinken we met Roberto en Angelica een lekker glas wijn tot Roberto schreeuwt dat we zo snel mogelijk naar buiten moeten komen, daar begint de aarde onder ons zo te bewegen dat we elkaar moeten vasthouden om niet om te vallen. Het is een aardbeving met een kracht van 8,4 op de schaal van Richter.

Nadat we wat bekomen zijn zegt Roberto dat we zo snel mogelijk naar onze auto moeten gaan omdat er een Tsunami gevaar is.

We rijden de heuvels in en wachten daar een paar uur, er zijn nog zware nabevingen, na een alles veilig signaal gaan we terug naar het hotel. Jochem en ik gaan slapen maar de rest blijft de hele nacht op.

De volgende morgen wilden we uit het hotel vertrekken omdat we terug moeten naar Argentinië, blijkt dat de straten door de aardbeving zwaar zijn beschadigd en zijn afgesloten, na een paar uur proberen we toch naar het zuiden te rijden.

We rijden langs de kust en kunnen de schade zien die de 5 meter hoge Tsunami  heeft veroorzaakt, de schade aan de wegen en bruggen door de bevingen en aardverschuivingen zijn aanmerkelijk, toch redden we het om na een lange dag het plaatsje Los Andes te bereiken aan de voet van de pas naar Argentinië

De volgende morgen vertrekken we vroeg en zijn dan ook snel over de pas en weer terug in Argentinië.

In de buurt van het wijngoed Salentein in de plaats Tupungato laten we bij een autowerkplaats de banden van de auto uitbalanceren en genieten dan nog een paar dagen op het wijngoed voor we weer terug gaan naar Berlijn.