016

USA | Maryland | Virginia

Washington DC :  06.08.2016

Het heeft even geduurd maar onze auto is in Baltimore. We gaan er heen om hem op te halen en twee weken rond te reizen. Na een goede vlucht komen we in de middag aan in Washington. Met de taxi naar ons hotel vlak bij Union Station

We gaan nog wat drinken en aan ons terras komt een man voorbij met een hond die een karretjetrekt met de tekst “PIT BULLS FOR TRUMP”, De verkiezingen komen er aan en dit is overal al te zien,
daarna zoeken we het busstation op en duiken het bed in.

Met 6 uur tijdsverschil zijn we de andere morgen vroeg wakker, gaan ontbijten en lopen naar de bus die ons naar Baltimore brengt. Een uurtje later zijn we daar. Een taxi brengt ons naar het expeditie bedrijf. Omdat het buiten het centrum is vraagt ze naar onze mening veel te veel geld voor de rit, maar nou ja….

Binnen staat hij dan, banden op pompen en rijden maar. Het is heel warm, dikke 36 graden. We parkeren bij een winkelcentrum onder een boom en bouwen alles weer op het dak wat daar hoort. Dat is dubbel zweten! We doen inkopen en gaan naar het noorden, omdat daar de garage is waar we maandag zijn moeten. We vinden een mooie grote camping waar we twee nachten blijven. Even bijkomen.
Maandag morgen naar de garage. We laten hem daar achter voor een grote beurt.
We nemen een huurauto en gaan naar Gettysburg. Daar heeft de beslissende slacht in de Amerikaanse burgeroorlog plaats gevonden. Je kunt met de auto een route rijden over het slachtveld. In Gettysburg is verder niet veel te beleven. We konden nog geen kopje koffie drinken omdat op maandag alles dicht zat.
Dan naar Annapolis, de eerste hoofdstad van de USA, aan het water. Een gezellige oude binnenstad. Gebeld met de garage, gelukkig geen al te grote gebreken, en kunnen de auto morgen weer ophalen. De auto opgehaald, viel gelukkig mee, geen grote reparaties en de banden gaan nog wel 10.000 km mee.

We gaan naar de Blue Ridge Mountains in Virginia. Een berg rug waar in de twintiger jaren van de vorige eeuw als werk project een weg werd aangelegd de Skyline Drive. Hier zijn meerdere campings en het bevalt ons zo goed, omdat het op 1000 m hoogte koeler is, dat we er 5 nachten blijven. Op de camping hangen overal waarschuwingen hoe om te gaan met beren. Leek ons wat overdreven. Er liepen reeën, eekhoorntjes, knaagdiertjes, maar beren…..Komen we terug van een kleine wandeling staan er mensen te wijzen, en jawel een kleine beer komt uit een boom en huppelt weg.

Op de camping zijn we weer de kleinste maar meest bezienswaardige “camper”Al heel wat keren hebben we ons verhaal verteld en alle mogelijkheden van ons ruimte wonder laten zien. We doen dat natuurlijk graag en met trots.

We moeten toch weer verder en dalen weer af in te hitte. Bezoeken kort de historisch binnenstad van Staunton. Verder richting kust, we rijden de plantage route. In de stromende regen bezoeken we er een paar. Als we op de camping komen is het gelukkig weer droog.
De volgende dag rijden we in Yorktown wat verkeerd en belanden per ongeluk in de goed behouden historische kern. In de 17e eeuw begon het hier allemaal, we lopen wat rond en gaan naar de volgende state park camping. Hier maken we de auto schoon, doen de was en gaan weer richting Baltimore.

Op naar naar Lusby waar we langs gaan bij een echtpaar die we op een van de campings troffen en die ons uitnodigde bij hun te komen als we in de buurt waren. We wisselen onze reis ervaringen uit, zij waren ooit 12 jaar met hun boot onderweg. Na een gezellig avond aan de haven en een kleine rit door de omgeving nemen we afscheid en gaan naar ons hotel. Na 7 nachten ( zoveel nachten achter elkaar hadden we nog nooit in de auto geslapen) eindelijk weer een echt bed!Nu de auto wegbrengen naar Baltimore. Morgen naar Washington.

De auto rijdt toch niet lekker en de banden maken een ratelend geluid. Jos wil bij een banden centrum langs. We komen er een tegen, gaan er naar toe, maar ze hebben geen tijd. Misschien zien we er nog meer.

Zo’n 10 km voor we bij ons hotel zijn  hebben we geluk. Het is er zo te zien niet zo druk. Jos legt het probleem uit. Is het alsof je een helikopter hoort, zegt de man, kijk dat ligt hier aan en wijst naar de band, zaagtand effect. Het beste is nieuwe er op..
Ja, dat dachten wij dus ook al een hele tijd. Jos had de afgelopen maanden al op internet gekeken en kon ze precies vertellen welke banden er op moeten.
De man duikt in de computer en zegt; over 20 minuten heb ik ze hier, jullie gaan eten en over een uur zitten ze erop. En zo was het!

Om half 3 waren we bij ons hotel, de auto uitgepakt, en  precies om 3 uur waren we weer bij het bedrijf waar we de auto op hadden gehaald en waar hij de komende maanden, als een stout kind, in een hoek van een grote hal op ons mag gaan staan wachten met zijn mooie nieuwe glimmende banden.

We overnachten vlak bij de auto en gaan de andere morgen met de taxi naar Washington. Kost ons net zo veel als met de bus+taxi op de heen reis, en we hoeven niet met de tassen te sjouwen.
Al voor 11 uur checken we in en gaan daarna te voet richting Witte Huis. Het is weer heel warm maar rustig in de stad, zaterdag en zomertijd. Natuurlijk wel veel toeristen.

Het Witte Huis is van vrij dichtbij te zien. Natuurlijk staan er mensen te protesteren, sommigen al jaren. Het is te warm om te voet verder te gaan. Lunchen dan maar en daarna terug naar het hotel in de koele kamer. Veel restaurants zijn dicht in het weekend, we gaan vanavond calamaris eten, zei Jos, dat leek mij een zeer optimistische opmerking gezien het voorgaande. Maar hij had weer eens geluk. Spaans restaurant met terras niet te ver van hotel en hele lekkere tapas, ook calamaris. Daarna nog wat rondgelopen maar het zijn allemaal bureaus dus is er niet veel te beleven.

Zondag nemen we de hop on hop of bus en doen alle routes, zodat we alle bezienswaardigheden zien. ’s Morgens waren we al door de wijk Georgetown gekomen, kleinschalig, veel winkels en restaurantjes, gezellig dus. Hier zijn we dan weer naar toe gegaan om te lunchen. Aan het eind van de dag konden we geen bus meer zien.

Washington is een aangename stad waar je best veel tijd kunt doorbrengen. Er zijn veel museums die we allemaal nog een keer gaan bezoeken……
We komen hier terug, de auto wacht….