20141231-DSC_4503

Argentinië | Patagonia/Coast/Terra del Fuego

Argentina | Caleta Olivia 24.12.2014

Naar de stad Viedma, de eerste stad in Patagonia weer door verlaten landschappen met kaarsrechte wegen. Hier eten we wat , doen de boodschappen en tanken de auto vol, dan nog 30 km verder naar Balneario el Condor.

Hier zijn meerdere campings maar de een nog minder dan de ander. Bij de 3e staat een bord met een aantrekkelijke dame er op, dat leek Jos wel wat. Voor de rest was het weer niet om over naar huis te schrijven maar we waren er alleen en dat heeft zo zijn voordeel.

Dan op naar het strand waar de papegaaien hun nest holen hebben in de klippen, ze zeggen dat het er 30.000 zijn. Ik heb ze niet geteld maar ze zijn overal….
Verderop is een kolonie zeeleeuwen, hier kregen we verrekijkers om ze vanaf een platform te bekijken, ze waren nogal ver weg.

De andere morgen zo vroeg mogelijk vertrokken omdat we een stuk willen rijden tot aan het schiereiland Peninsula Valdes. Weer Honderden kilometers kaarsrechte wegen door een savanne landschap. Rond 15.00 uur komen we, in de stromende regen, aan. Gelukkig is de bui over als we in het plaatsje Punta Piramides de camping op rijden. Jos heeft het intussen koud en trekt zijn lekker warme thermo ondergoed aan. Een voorproefje voor de rest van de vakantie!

Het schiereiland Valdes is bekend voor zijn pinguïns en zeeleeuwen. Op een paar plekken kun je die van dicht bij bekijken. Bijzonder was dat er net een jong zeeleeuwtje geboren was. Een meeuw had wel zin in een bijzondere hap, de placenta, steeds probeerde hij dichtbij te komen maar werd door de moeder en de vader verjaagd.

Omdat we vroeg met de rondrit klaar waren zijn we een stuk verder gereden naar Gaiman, een klein stadje waar Bruce Chatwin verbleef toen hij aan zijn boek “in Patagonië ” schreef.

Het volgende doel is het plaatsje Camarones, hier staan we op de camping direct aan het kleinehaventje met blik op zee.

Ook hier kom je voor de zeeleeuwen, die verder weg liggen op een eiland, en een grote kolonie pinguïns. Het leuke is dat er een pad midden door gaat zodat je er heel dicht bij bent.

Kerstavond zijn we in een hotel in het stadje Caleta Olivia. We willen ons internet bijwerken en WiFi is er tot nu toe alleen in hotels of je moet naar een internet café.

We drinken nog wat in het café  bij de benzine pomp en gaan op tijd slapen.
Om 12 uur wordt onze nachtrust wreed verstoord door vuurwerk, feest muziek, en tot in de vroege uren ( 7.00 u) auto races. Lands wijs, lands eer, zullen we maar zeggen. Dank de oordopjes die weer eens goed hun werk deden hadden we toch een goede nachtrust. De volgende dag, eerste kerstdag, rijden we naar Puerto San Julian.

Peso’s…

In Argentinië betaal je met Peso’s. Maar dan moet je ze wel hebben. Het makkelijkst was tot nog toe om bij een geldwisselkantoor contant geld om te wisselen. Tot en met URUGUAY was dat geen probleem, je kwam ze overal tegen. Zo niet in Argentinië, daar zijn ze niet. Wel betaal automaten maar die willen je opeens ook niets meer geven. Gelukkig kun je bij de meeste benzine pompen met je EC of kredietkaart betalen en dat is tot nu toe de grootste post. Vandaag waren we in een grote stad, waar volgens de Lonely Planet een Cambio was, mooi niet dus, lege winkel. Minstens 4 banken geprobeerd, geen ATM wil wat aan mij kwijt. Wat nu te doen? Mijn blik valt op een luxe Hotel, daar eens proberen. Gevraagd, nee zij de jonge man, hier niet, probeer het eens bij het nog luxere hotel aan de overkant, die doen het geloof ik……Hij was ons zo mooi kwijt. Wij naar de overkant, en jawel, ze kenden het probleem en wilden ons helpen. Hoeveel wilde ik wisselen? Doe maar zo veel als kan…..en het kon. Nu kunnen we voorlopig weer zorgenvrij verder.

Argentina | San Sebastian 28.12.2014

Het landschap veranderd een beetje, wat blijft zijn de oneindige vergezichten, alleen wordt de begroeiing steeds minder, ofwel de struikjes steeds kleiner.

Om de koelkast weer te vullen eerst naar de supermarkt in Puerto San Julian. Hier kennen ze, gelukkig, geen tweede kerstdag. Naast de supermarkt was een bouwmaterialen handel. We hebben uit Berlijn een tent mee genomen die je achter aan de auto kunt maken. Daar voor moeten gaatjes in de auto geboord worden voor schroefjes enzo… Jos heeft bedacht dat hij dit het makkelijkst zelf kan doen, daar alleen het nodige gereedschap voor moet kopen…Om een lang verhaal kort te maken, we hebben nu ook een kleine boormachine, boortjes, popnageltang, meetlint……aan boord.

Nationaal park Monte Leon is de volgende stop. Hier kun je op een mooie natuur camping overnachten. De hele dag heeft de zon zich niet laten zien en er staat weer een koude wind. Dikke kleren aan en vroeg onder de wol.
De andere morgen is het weer beter en gaan we de vogels, zeeleeuwen en de grote pinguïn kolonie bekijken.

Als het zonnetje steeds warmer wordt en de wind niet al te sterk is besluiten we hier nog een nacht te blijven. De eerste rij vrije dag van deze vakantie. Vroeg op want we willen een heel stuk rijden, het stukje Chili door en dan over de grens met het onderste stukje Argentinië.

Het landschap blijft leeg, maar wel heel mooi, de bosjes verdwijnen en er groeit alleen nog maar gras. In Chili is het eerste stuk weg verhard, maar de laatste honderd kilometer is piste. Gelukkig is er direct over de rens een hosteria, met internet!. Na twee dagen wild kamperen veel stof onderweg is een lekkere warme douche heel fijn..

Nach hunderte Kilometer schnurgerade  Straßen  erreichen  wir der Halbinsel Peninsula Valdes. Auch hier  kann Mann Seelöwen und Pinguine sehr nah beobachten. Das schönste war dass gerade einen kleinen Seelöwe geboren war. Mittags weiter nach Daiman, hier war Bruce Chatwin wehrend seine  Patagonie Reise. Camarones ist unser nächstes Ziel, hier ist eine große Kolonie Pinguine. Heilig Abend in Caleta Olivia wo wir im hotel Übernachten, damit wir wieder online sind, fangt für uns an mit ein Getränk an der Tankstelle. Um 12 dann wach wegen großes Feuerwerk, wie bei uns am Silvester. Morgens um 7 ist es noch immer Party draußen und werden Auto races abgehalten…Dann einen lange Fahrt bis zum San Julian auch hier eine große  Kolonie Pinguine und See Löwe. Am nächsten Tag beim Eisenwaren Händler ein Bohrmaschine und bohren gekauft. Von zu Hause haben wir ein Zelt mit für hinten am Auto und der will Jos, irgendwann, anbringen. Park national Monte Leon hat ein schöner Natur Campingplatz wo wir zwei Nächte verbringen. Nächste Halt ist San Sebastian, die Chilenische-Argentinische Grenze in Feuerland.

Argentina | Ushuaia  03.01.2015

Op tijd opstaan en na een lekker ontbijtje op weg naar Usuhaia. Eindelijk veranderd het landschap. De eerste heuvels, en even later de eerste bomen. Dan zien we de echte bergen met sneeuw en het eerste water. Echt indrukwekkend. Om 2 uur zijn we in het hotel en zien bij de receptie dat Kees en Corry er ook al zijn, maar niet op hun kamer.
We besluiten eerst wat te gaan eten en gaan de stad in. En jawel, ze komen ons tegemoet lopen. Een hartelijke begroeting, daar moet op gedronken, en gegeten worden. ’s Middags komt hun kampeer auto al. Een pick up met camper cabine.

De volgende dag eerst inkopen gedaan en toen naar de camping in het natuurpark. Tierra del Fuego gereden. Het begint langzaam te regenen, en te regenen…. Kunnen niet zelf koken maar er is een restaurant waar de kachel lekker brand. We gaan er zo dicht mogelijk bij zitten omdat je met die regen toch wel koud wordt.

Het houd niet op en gelukkig is het campertje net zo groot dat we met zijn vieren binnen kunnen zitten. Een glaasje wijn, een zoutje en een paar spelletjes Rummie.

Morgen de reis naar het noorden beginnen. De volgende dag is het gelukkig droog en het gaat dezelfde weg terug naar de Chileense grens. We willen weer in de zelfde Hosteria overnachten maar die is vol. Daar wordt net een geslacht dier naar binnen gebracht. Beslist een Big Party die, oudejaarsavond.

Der letzte Etappe nach Ushuaia, endlich Hügel und Bäume. Am Nachmittag treffen wir unser freunde Kees und Corry die aus Holland angereist sind.  Eine Nacht im Natur Park bei strömende Regen, glücklicherweise haben die einen kleinen Wohnmobil wo wir ein gutes Glas Wein trinken und Rummie spielen. Silvesterabend wieder gleich über die Grenze verbracht mitten im nichts. Wir haben die Europäische Zeit angehalten zum Feiern damit wir um 9 Schlafen gehen können.

• Voor het vervolg van het reisverslag ga naar travelblog Chili Punta Arenas 03.01.2015

Wir verlassen Buenos Aires nach dem wir das Viertel Palermo besuchten, das  Prenslauerberg von B.A.Nächste stop ist Azul, wieder keine Campingplatz zu finden aber einen luxe cabana schon incl. Frühstück am nächsten Morgen.Bahia Blanca ist das folgende Ziel. Der Camping Municipal gefunden, einen nette Dame begrüßt uns und fing Gleich an die Toiletten zu säubern, sie hatte keine Gäste mehr erwartet….sauber waren sie aber funktioniert hat nichts!Über der Stad Viedma zur Balneario El Condor. Wieder einen sehr einfache Camping.Hier gibt es einen großen Kolonie Papageien en etwas weiter Seelöwen.