unbenannt-3574

Brazilië I Regenwoud/Amazonas

Brazilië:  Amazonas  06.01.2014

Vrijdag morgen waren we om 12.00 uur bij de haven. Onze man van het reisbureautje regelde de verdere papier kraam en incasseerde het geld en wel 1400,– Real, dat is ca € 450,–. Op de bonnetjes stonden echter andere bedragen, de helft. Toen Jos later een foto van hem maakte stond hij wel heeeel enthousiast te zwaaien.

Over smalle planken de auto op de boot, we wilden in de auto slapen, maar toen we dat zeiden keken ze wel erg bedenkelijk. Wij maar weer de wal op om een paar hangmatten te kopen. Want zo overnacht en overdag je op een veerboot! Om 18.00 vertrek, door de hangmatten zag je de mensen niet meer, onder, boven, dwars, alle standen aanwezig.

Onze eerste nacht in een hangmat goed doorstaan. Onderweg een beetje “small talk” met een jonge priester in opleiding, hij kon, als een van de weinige jonge mensen hier, een beetje Engels. Toen hij de volgende dag uitstapte werd ik innig omarmd en werd gezegend met een kruisje op mijn voorhoofd. ( ben ik nu katholiek?

De tweede dag het Amazone leven op en aan het water vanuit de hangmat bekeken. Af en toe worden er mensen met een klein snel bootje naar de kant gebracht.  We varen niet over de grote stroom van de Amazone maar door wat kleine aftakkingen, dat is natuurlijk veel leuker omdat je dan zicht op de oevers hebt.Toen er ’s avonds bij de laatste

tussenstop een man zijn hangmat boven de onze hing heb ik mijn kussentje gepakt en heb in de auto overnacht.Vanmorgen vroeg bij zonsopgang een eerste blik op Belem. Vanuit het oerwoud duikt er opeens een ” Manhattan aan de Amazone” op.

Er was aan boord een jongen die Engels sprak en ons ook hielp met vertalen, van zijn ouders kregen we toen ze de boot verlieten een paar theedoeken met “gelukkig nieuwjaar” er op in het Portugees. Nu moeten we 4 uur wachten tot het hoog water is voordat de auto van de boot kan. Precies om 12.00 uur reden we van de boot en Belem in om er dan zo snel mogelijk weer uit te rijden, grote drukke steden, daar zijn we niet naar opzoek. Ons volgende doel is de omgeving van Fortaleza en dat ligt zo’n 1650 km verder.

Das Wichtigste haben wir am ersten geklärt, das Boot nach Belem, am 3 Januar fahren wir los. Deswegen noch ein bisschen Zeit Macapa und Umgebung  an zu Schauen. Ein schönes Fort gibts es, und Abends noch eine trinken am Ufer des Amazon. Am 3 Jan. Um 18 Uhr ist abfahrt. Wir hatten vor im Auto zu übernachten aber dann hat man uns so angeschaut das wir schnell Hängematten gekauft haben. Das Boot war sehr voll, die erste Nacht schlafen in eine Hängematte eine schöne Erfahrung ! Der nächste Tag das Treiben auf und an dass Wasser  erlebt. Wir fahren nicht nur über der Haupt Strom das Amazonas aber auch durch kleine neben Flüsse. Die zweite Nacht waren noch mehr Leute an bord, ein Mann hing seine matte noch über unser, dann bin ich ab ins Auto …Am 5 Jan. Morgens um 8 war da auf einmal ein Großstadt mitten im Jüngle, Belem. Aber weil dass Wasser zu niedrig war müßten wir noch bis 12 Uhr warten bis wir vom Schiff konnten. Im Belem ankommen und gleich wieder raus, Größe Städte sind nicht so unser Ding. Kommende Tagen fahren wir 1650 km bis ans Meer bei Forteleza.

Brazilië: Regenwoud   –   31.12.2013

Na aankomst met de veerboot in Oiapoque eerst naar de Police Federal, die moet je dan zien te vinden. Gelukkig was er een mede passagier die de weg wist. We hebben een stempel met de goedkeuring om 60 dagen hier te blijven.
Het stadje in om te tanken, want de diesel is bijna op, ja de Fransen staken noch steeds. Daarna eerst een dikke ketting met slot kopen om de reserveband beter vast te maken aan de achterdeur om diefstal te voorkomen, een Brasiliaanse medepassagier adviseerde Jos dringend dat te doen, hij kent zijn mede landgenoten…, dan noch wat geld wisselen en op weg.

De auto eerst laten wassen, er zat nog steeds rode modder op. Volgens onze informatie was er een nieuwe (asfalt)weg naar Macapa.

Wij dachten de eerste 200 km in goed 2 uur af te leggen dus hadden we geen haast, maar na een half uur veranderde de weg in een echte piste, mooi rood, vol gaten en ribbels, en dat wel 120 km lang. Het was al bijna donker toen er tot onze grote vreugde een strak grijs lint aan de horizon verscheen. Nog 60 km tot het volgende plaatsje Calcoene waar we na vijf uur onderweg te zijn geweest direct een slaapplek hebben opgezocht.

Onze eerste nacht in Brazilië in een echte Pousada!  Het landschap vanaf Calcoene veranderd van regenwoud in meer een savanne, dichter bij Macapa wordt het dan een vlakke delta met heel veel Eucalyptus plantages. Ook is er veeteelt, kuddes buffels en paarden. We verblijven de volgende nachten in een Ibis hotel in Macapa. We gaan hier oudejaarsavond vieren en moeten hier op zoek naar een Cargo boot die ons en de auto meeneemt naar Belem. Nieuwjaars morgen, alle straten leeg, weer naar Santana. Bij Google gekeken waar de haven was.

Gelijk bij aankomst werden we al aangehouden en gevraagd of we naar Belem willen. Zouden ze dit aan de auto kunnen zien? Geregeld, 3 januari om 12.00 bij de boot, op 5 januari zijn we dan in Belem. We gaan met een kleine passagier boot waarop een paar auto’s kunnen staan. In Macapa is niet zo veel te zien, er is wel een mooi fort en je kunt aan de Amazone oever op gezellige terrassen wat drinken. Luid is het wel, bijna elke auto heeft zijn radio op volle geluid sterkte staan. Wat wel opvalt is dat hier bijna uitsluitend mensen van Indiaanse afkomst wonen.

Eine alte Fähre bringt uns rüber nach Oiapuque, Weiter nach Calcoene, laut Reiseführer ist die Straße durchgehend Asphaltiert, aber, auf einmal hatten wir 120 km rote Piste zu fahren. Wenn es dann fast dunkel war würde die Straße wieder grau.. Angekommen in Calcoene in die erste Pousada geschlafen.. Jetzt ist in Europa Silvester, hier in Macapa am Ufer der Amazonas Fluss warten wir noch ein paar Stunden…

Alle lieben alles gute fürs neue Jahr