unbenannt (19 von 42)

Brazilië | Noordoost

Brazilie Noordoost  12.01.2014

“De Defender heeft ook zijn strand rijden doop gehad en Jos zijn lol.”

Na Belem gaat het door uitgestrekte vlakten met voornamelijk veeteelt. Grote Fazenda’s op arme grond (Savanne).
Later komt er meer begroeiing voornamelijk palmbomen. De laatste paar honderd  kilometer wordt het heuvelachtiger, zelfs bergachtig, maar ook veel droger. De laatste 3 jaar heeft het hier bijna niet geregend.

We hebben het “mooiste park” van Brazilië bezocht met groepen bijzonder rotsformaties. Wanneer dit als het “mooist” geldt, hoeven we de rest niet meer te bezoeken. De Sächsische  Schweiz is spectaculairder.

Overnacht hebben we in kleine hotels want campings zijn hier niet. En aangezien we niet bepaald ” low budget” reizen moeten, eten we ook gelijk maar, voor weinig geld onderweg.Aangekomen bij de stranden van Forteleza kregen we een Algarve gevoel, te veel, te nieuw, en te hoge nieuwbouw.

Doorgereden naar een kleiner plaatsje waar we gevraagd hebben af we naast de strandtent mochten overnachten, wat ze goed vonden. Maar toen het donker werd en iedereen vertrok leek het ons toch beter maar weer een hotelletje op te zoeken.

We gunnen ons een paar dagen vakantie, en wel in een kleine lodge in Canoa  Quebrada, ooit een vissersdorpje, toen door de hippy’s ontdekt en nu een toeristisch plaatsje waar ze met buggy’s door de duinen crossen. Jos liet wat wind uit de banden en toen ging het ook met de Defender. We kwamen hier terecht door een zakenrelatie van Jos die hier samen met zijn vrouw met kerst en oud en nieuw de eerste gasten waren. Ze wisten dat wij ook in Brazilië onderweg waren en vertelden per mail hoe mooi het hier was. Ze hebben gelijk, de lodge ligt een kilometer van het plaatsje in de duinen.

De Defender heeft ook zijn strand rijden doop gehad en Jos zijn lol. Het was voorlopig genoeg strand deze vakantie. Morgen gaan we weer richting binnenland. Vanmiddag uitgenodigd voor het eten bij de Braziliaanse familie van onze gastheer, daar zaten we met een internationaal gezelschap aan tafel, het was net de ” tafel van Babel”

Het volgende doel is het dorp Igatu in het National Park Chapada Diamantina, daar hebben we het adres gekregen van een vriendin van onze huidige gastheer. Zij kan ons dan wat meer vertellen van de omgeving daar. Om daar te komen zijn we wel drie dagen onderweg.

We rijden over lange rechte wegen, door prachtige landschappen met geweldige vergezichten. Er wonen weinig mensen, de eerste dag duurde het een hele tijd voordat we tegen de avond een onderdak vonden. In een klein gehucht, midden in het niets, vonden we een kleine Poesada , de kamer was kleiner dan de badkamer in de lodge en in de badkamer kon net een persoon staan. Dat is het leuke van deze reis dat je zoveel uitersten meemaakt. Gevraagd naar een parkeer mogelijkheid voor zijn auto zeiden ze dat ze een garage hadden maar de auto was natuurlijk weer te hoog. Daarop kwam het halve dorp in actie en werd Jos naar de Gemeente hal gebracht om daar te parkeren. De volgende morgen om 6.30 uur stonden ze weer voor de deur zodat we om 7.00 uur na te worden uitgezwaaid al weer verder rijden konden.

De sfeer onderweg en in dat dorp is te vergelijken met de Outback in Australië, de mensen in het dorp komen tegen het eind van de dag naar de doorgaande straat, grote vrachtwagens denderen voorbij, enkele worden aan de straatkant gerepareerd, er komen kerels met oude Pick-ups uit de Busch, drinken een biertje en vertrekken weer in het niets.

Von Belem in 3 Tage nach Fortaleza gefahren. Schöne Natur, das erste Teil ist Savanne mit Viehzucht. Später Hügel und viel Palmen, na an Fortaleza sind Berge.Da ist es auch sehr trocken, die letzte 3 Jahre kaum regen.

Über eine Geschäftliche Bekanntschaft von Jos eine Empfehlung für eine kleine Lodge in Canoa Quebrada bekommen. Hier machen wir jetzt ein par Tage Strand und Dünen Urlaub. Jos ist mit seine Defender Dünen und Strand gefahren!
Uns reichen jetzt die Strände, morgen geht es wieder ins Inland .